Stämning kom som en skänk från ovan av havredryckstillverkaren Oatly
by admin - januari 7th, 2015.Filed under: Mjölkprodukter.
I september 2014 lämnade branschorganisationen Svensk mjölk in en stämning mot havredryckstillverkaren Oatly som använde sig av slogans som ”It´s like milk, but made for humans”. Processens slutavgörande kommer inte förrän hösten 2015 men redan nu har marknadsdomstolen avslagit två yrkanden om ett interimistiskt förbud mot marknadsföringen. Redan innan stämningen kom hade Oatly planerat en större reklamkampanj, bl.a. var man redan färdig med en stor TV-kampanj. Stämningen gjorde att företaget dessutom blev omskrivet i media och på sociala medier där Oatly fick offerrollen i något som liknades Goliats kamp mot David. Man fick också mycket bra respons i Sociala medier, vilket både ökade sympatierna och kännedomen om att det finns ett fullvärdigt veganskt mjölkliknande alternativ till komjölk som kommer från växtriket.
Historien börjar med att forskaren Rickard Öste testade att göra drycker av olika grödor, bönor och spannmål utan att lyckas särskilt väl. I slutet av 1980-talet testade han olika varianter av havre och fann havren vara överlägsen för ändamålet. Havredrycken hade en bra sammansättning av protein, fett och kolhydrater och en mild smak som inte tog överhanden. Att havre odlades brett i Sverige var naturligtvis också en fördel.
1994 bildade Rickard Öste och hans kollegor Ceba foods, som sedan blev Oatly. Flera av de tidigare ägarna har sedan dess köpts ut och idag ligger ägarmajoriteten hos Pågen-gruppen, industrifonden och östersjöstiftelsen som tillsammans har drygt 50% av aktierna. Rickard Öste och hans bror Björn Öste äger vardera 15% av aktierna och övriga grundare och ett antal mindre ägare äger tillsammans 20% av företaget. Man visade tidigt sin produkt för Arla men de var inte intresserade. Rickard Öste sitter fortfarande i Styrelsen för Oatly, driver tillsammans med sin bror företaget Aventure i Lund samtidigt som han får lön som proffessor vid Lunds Universitet. Aventures affärside är just att utveckla nya typer av matprodukter.
Oatly hade 2014 en omsättning på 265 Mkr, en ökning med över 40 Mkr från 2013 då omsättningen var 223,6 Mkr. Resultat efter finansnetto var 9,3 Mkr 2013 och företaget har 58 anställda.